disciplin, vad är det?!

Disciplin (från latinets disciplina - uppfostran, handledning, som i sin tur kommer från discipulus - lärjunge, elev[1]). Uppfattas som synonymt med upprätthållande av ordning och regelföljande. Det kan också vara en beteckning för en vetenskapsgren alternativt en sportgren.

I militära sammanhang avses med disciplin att en trupp eller en enskild soldat följer givna order eller instruktioner. Till exempel används sådana begrepp som ljud- och ljusdisciplin eller signaldisciplin.


och hör här:

Disciplin kan vidare beteckna en personlig egenskap. En disciplinerad person uppfyller sina åtaganden och handlar i enlighet med sin föreställning om vad som är bäst att göra, även då ett sådant handlande medför ett obehag på kort sikt. Denna egenskap betraktas av många som en eftertraktansvärd dygd.

"handlar i enlighet med sin föreställning om vad som är bäst att göra, även då ett sådant handlande medför ett obehag på kort sikt."

Jag ansåg idag att det var rätt att ligga kvar i sängen, vakna utvilad och åka till stallet med tålamod och kraft att göra det som behövs!  Sandro ska ridas igång och Vera ska TÄMJAS och allt detta fast än jga kommer att få skit för det i skolan

har jag SJÄLV DISCIPLIN?!
hahahaha nej iaf inte när det gäller skolan för den har blivit bort prioriterad i snart 13år!

Men men så fort jag ätit upp min gröt åker jag till stallet och gör lite nytta =P

PUSS PÅ ER :)

None
SÅ IT IS som Jocke hade sagt! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0