FÖRR, NU OCH SEN??!!!

Jag har suttit en stund och pratat med min mamma (och pappa imellan fotbollstittandet) om Gård och framtid och Varför vi flyttade och gjorde oss av med djuren...

Jag är uppväxt på en hästgård (utan mark) utanför Fjärdhundra (mellan Enköping och Heby)
Vi hade De flesta djur fast i "hobby" syfte. mamma och pappa hade några hästar även konvalicenter  (blodgivarhästar) från ultuna där pappa jobbar. vi hade också grisar för eget bruk samt hönor, kaniner,hundar,katter,fåglar... vi flyttade där ifrån när jag var 6år gammal och min syster 2år och mamma var 25år hon hade alltid hållt på med hästar men la det lite på hyllan när hon fått mej och sen fick felicia slutade hon helt, hon jobbade natt och pappa jobbade på Ultuna med lång resväg och tungt arbete, Tillslut sa det STOPP dem orkade inte längre och såg ingen glädje i det längre bara jobb och en massa utgifter och att det tog för mycket tid från mej och Felicia... huset var stort och fint att titta på men i själva verket var det ett fukt skadat hus som ingen har renoverat ordentligt på flera flera år...
Det vart sena kvällar och det hände mer än en gång att klockan passerade 21-22 innan det var klart ute på gården innan mamma kunde börja laga middagen, då hade jag och Felicia somnat på ett häst tecke i stallet för länge sen... Nu när mamma berättar hör man hur jobbigt det måste vart för dem.. jag minns inte att jag klagade och inte gillade det, men tydligen var jag inte så road av att springa på gården från 6 på morgonen till 22 på kvällen med en mamma som ansträngde sej till max helt själv med alla djuren och pappa som åkte tidigt och kom hem sent men ändå inte var klar bara för att han kom hem, då skulle komvalicenterna tas om hand och tappas på blod osv. dessutom var två utav hästarna som vi hade mörkrädda vilket innebar att togs dem inte in innan det vart mörkt gick dem genom hagen och sökte sej till närmaste ljus... Vi kunde alltså Aldrig åka ngn stans om vi inte var 110% säkra att vi kunde komma hem och ta in hästarna innan det vart mörkt!

SYND TYCKER JAG

För det jag minns det är, det jag saknar alla djuren, gården friheten ALLT jag minns det jag saknar idag och jag minns flytten, en dag åkte jag och min familj till Örsundsbro och jag fick leka i en jätte stor lekpark med gungor, sandlåda, rutchelkana och det fanns andra barn... jag minns att mamma frågade om jag ville bo som dem barnen och ha en lekpark.. HALLÅ?! finns det ngn 6åring som säger NEJ?? nej det gjorde ju inte jag heller.. inte för att jag tror att vi inte flyttat om jag sagt nej! men det känns ändå då dummt! Klart jag ville ha en lekpark och kompisar men inte om jag visste vad jag förlorade...

när jag skulle börja skolan flyttade vi til en VÍLLA i Örsundsbro det innebar att vi lämnade i från oss ALLA djuren eller inte katten hundarna och fåglarna men ALLA andra synd var att de flesta avlivades.. Men jag hade en egen häst som jag fått av min pappa det var en minishettis vid namn Rimfrost, han lämnades ut på foder med ett avtal som sa att dem fick bli ägare efter x-antal år eller ngt!  til ett par kompisar där han står idag också! men jag Saknar honom, Mammas häst såldes även ngn av pappas såldes dem andra hästarna avlivades pga. att de var väldigt speciell och inte skulle fungera hos en annan ägare ålder eller helt enkelt att det inte fanns någn stan att ha dem! Det ända vi har kvar från Kyrkängen är Molke mammas  pappegoja, hon sitter fortfarande i sin bur fast nu i köket i Heby! =)

Det jag minns starkast var FLYTTEN, jag har ALDRIG grinat så mycket i hela mitt liv, fast jag var liten.. mamma och jag och Misan (katten) åkte i bil efter flyttbilen, Misan hade aldrig lämnat gården förut och var ju jätte orolig som jamade och kloade hela tiden, jag frågade mamma varför hon gjorde så och då förklarade mamma att det var för att hon bara bott på gården och attd et här skulle bli nytt, för henne.. jag tror det var då jag förstod, Jag sa till mamma att jag inte ville åka längre utan att jag ville hem och då fick jag som svar att vi var på väg hem att mitt "hem " inte längre var hem utan att nu är hem i örsundsbro och att Alla djuren fått ett nytt hem!!! JAg ville inte! jag ville ha frostie, Vilma (favvo grisen) hönorna, egon (tuppen) och mitt HEM!

JAg kan berätta att jag har drömmt om det där huset sen dess, jag drömmer att dem som bordär nu bygger om och gör ny väg och ja, jag vet inte vad dem gör och varför det skulle störa mig så fruktansvärt mycket!!??!! Men det gör det varje gång vi passerar gården som man ser från vägen sitter jag klisstrad vi rutan och kollar om jag kan se ngn eller den där nya vägen jag alltid drömmer om... FÅNIGT egentligen...
Men så är det..

Det konstiga är ju att när mamma berättar så säger hon ju årecis det jag inte minns hur dåligt allting var hur tråkigt jag tyckte det var imellan åt och att det tärde på familjen!

Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det hade kunnat vara om jag fått växa upp där under hela min uppväxt.. hade jag haft större hästmöjligheter?? vad hade jag haft för kompisar då jag gått på en annanskola ja mitt liv hade ju inte blivit så här iaf!

Jag flyttade iaf. till örsundsbro började i skolan där men fick byta skola i 6an efter olika omständigheter, har sagt så mkt olika till foolk att jag egentligen inte minns hela allt varför jag fick byta skola.. men jag började iaf på Tiundaskolan i uppsala och gick där 7an till 9an.. i 8an flyttade vi till Heby då Villa livet faktiskt inte är ngt för oss, men att skaffa ny gård ville ju inte riskeras då det fanns en anledning till att vi en gång flyttat därifrån trotts att drömmarna alltid finns hos oss alla att ha en egen hästgård igen! Men vi bor på en hästgård men vi brukar bara Huset Stallet och Marken har köpts av Västerbo Stuteri (jobbarkompis till pappa) och där jag har jobbat.. så här finns hästar på gården som pesonal sköter, det finns möjlighet för oss att ha djur och vi kan bo på gård utan att allt arbete runt i kring gården ska få förstöra våran familj!

VI TRIVS SÅ HÄR ÄVEN OM DRÖMMEN FINNS ATT SKAFFA GÅRD IGEN!

Jag har ju minna framtids planer somjag haft så länge jag minns.. Jag har delat med mej av dem till min vän Nikki som är inne på samma sak och vi SKA bygga upp vårat eget hästföretag på våran egengård någon gång! JAG ÄR SÅÅÅ POSSITIV TILL DET !!! HOPPAS HOPPAS DET BLIR SÅ!

MEN JAG TROR VERKLIGEN PÅ DET, Även om det mot alla odds inte skulle vara så att jag och Nikki kommer göra det tillsammans kommer jag att göra ALLT för att jag ska lyckas, om jag nu måste göra det själv...



JAA, SAKER KAN FÖRÄNDRAS... MEN DRÖMMARNA VILL JAG INTE ÄNDRA PÅ!


JAg vill avsluta med att säga att jag är nöjd med mitt liv i HEBY! och UPPSALA



Kommentarer
Postat av: hilda

usch vad tråkigt att vi förlorade..nu får vi satsa på onsdag hehe..sov så gott

2007-11-18 @ 00:04:23
URL: http://molnina.blogg.se
Postat av: Tim

Åh, himmlans fint skrivet miccis! Fina minnen och fina drömmar, sluta aldrig att drömma!
"det minsta man är skyldig sina drömmar är att tro på dem"
PUSS

2007-11-18 @ 16:48:34
URL: http://timholappa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0